Frica, îngrijorarea și anxietatea se manifestă în numeroase forme în cazul copiilor. Este normal ca, în diferite perioade ale dezvoltării, copiii să aibă o serie de temeri: de întuneric, de insecte, de monștri, de înălțimi, de animale, de persoane străine, de separare de părinți etc. Frica este o emoție normală și naturală care apare atunci când persoana este în pericol real și care are rolul de apărare. Anxietatea, însă, apare atunci când pericolul este anticipat, iar frica devine excesivă și disproporționată față de situația reală. Anxietate la copii poate fi abordată în ședințe de psihoterapie, de terapie cognitiv-comportamentală sau dezvoltare personală. Fie că alegeți un psiholog online sau față în față, terapia psihologică vă poate ajuta să depășiți pașii descriși în următoarele rânduri.
Mulți părinți se întreabă când anxietatea copilului devine o problemă? Dacă problema interferează cu viața cotidiană, cauzează dificultăți copilului (îi afectează performanțele școlare, îl împiedică să se bucure de ceea ce îi place, să își facă prieteni, îi generează frecvent supărare, disconfort) atunci poate e necesar să fie sprijinit în gestionarea anxietății.
Când un copil este anxios, există trei moduri probabile prin care este simțită anxietatea:
Copilul anxios crede că lumea este un loc periculos și tinde adesea să interpreteze evenimente neamenințătoare ca fiind periculoase.
Cum ajung copiii să dezvolte stări de anxietate?
Deși nu se cunoaște un răspuns complet la această întrebare, cercetările au identificat un număr de factori care joacă un rol important în apariția anxietății:
Din fericire, părinții pot învăța să ajute copilul anxios, acționând asupra factorilor care întrețin anxietatea, prin:
Modalități prin care poate fi întreținută anxietatea copilului
Din dorința de a-și ajuta copiii, unii părinți, prin comportamentul lor pot întreține neintenționat anxietatea acestora.
Printre situațiile care întrețin anxietatea, enumerăm:
Încurajările de tipul Totul va fi bine, Nu trebuie să îți fie frică, Te vei descurca, pot fi utile pentru unii copii. Poate să devină o problemă dacă sunt folosite excesiv și copilul nu găsește singur soluții care să îi confirme că se va descurca. Pe de altă parte, lipsa încurajărilor poate avea consecințe negative, copiii simțindu-se nesiguri și singuri.
După experiențe repetate în care și-au văzut copilul copleșit de anxietate, părintele preia controlul și dirijează copilul, spunându-i exact ce să facă, cum să se comporte, se să spună sau va face sarcinile în locul lui. În felul acesta copilul învață că nu poate să înfrunte singur situația. Copilul învață cel mai bine dacă i se permite să facă propriile greșeli și să învețe din ele.
Evitarea unor situații de care copilul se teme va scădea anxietatea pe termen scurt; pe termen lung, dacă este un obicei frecvent, ea va determina creșterea anxietății.
E ușor ca părinții să-și piardă răbdarea și să simtă frustrare în cazul unui copil anxios. Enervarea însă nu face decât să îl sperie și mai tare și să îl determine să se agațe și mai tare de părinte.
În terapia cognitiv-comportamentală, un specialist psiholog online sau față în față, vă poate ajuta atât pe dumneavoastră, cât și pe copil să identificați aceste semne și să canalizați gândurile, emoțiile și comportamentele în direcții care să reducă anxietatea și să crească reziliența copilului, dar și a întregii familii.
Psihoterapeut Adela Loth