Cum să ne stabilim obiective în funcție de valori?

Cum să ne stabilim obiective în funcție de valori?

 

Ai reflectat vreodată la ceea ce contează pentru tine în viață?
Ce fel de om vrei să fii?
Ce fel de relații vrei să cultivi?
Spre ce anume ți-ai dori să-ți canalizezi timpul și energia?


Feodor Dostoievsky spunea odată: ”Secretul firii omului nu e doar să trăiască, ci și să aibă
pentru ce trăi”.

 

Înainte însă de a ne stabili obiective cu însemnătate, este important să înțelegem diferența dintre obiectiv și valoare.


Valoarea este o direcție înspre care tindem neîncetat să ne îndreptăm, un proces continuu de- a lungul întregii noastre vieți. Dorința de a fi un partener iubitor este o valoare.
Obiectivul se referă la rezultatul dorit care, odată realizat, poate fi bifat. De exemplu, dorința de a te căsători este un obiectiv, și nu o valoare. La fel, obținerea locului de muncă dorit este un obiectiv. Dacă însă la locul de muncă dorim să fim serioși și competenți, atunci vorbim
despre valori. În momentul în care la locul de muncă încetezi să mai fi competent sau serios, nu mai trăiești în acord cu acele valori.


Russ Harris, în cartea sa The Happiness Trap, prezintă 5 pași pe care îi putem parcurge pentru a stabili obiective de însemnătate pentru noi:


Pasul 1 - Clarificarea valorilor în domeniile importante


O serie de întrebări ar putea fi de ajutor:
Ce domenii ale vieții contează pentru tine? Poate e importantă munca, familia, prietenii, dezvoltarea personală, timpul liber, spiritualitatea, natura sau sănătatea.
Ce valorizezi cel mai mult în domeniul/domeniile importante pentru tine? Poate valorizezi competența în muncă, iubirea și autenticitatea în relații, noutatea în petrecerea timpului liber sau un stil de viață sănătos.


Te poți întreba apoi: În care dintre domeniile cele mai importante mă aflu acum cel mai departe de valorile mele? Dacă sunt mai multe domenii, te poți gândi: Care este domeniul cel mai important de care să mă ocup chiar acum?
Este important să acționăm cu pași mici pentru a nu ne simți copleșiți și a nu renunța ușor. Vestea bună este că schimbările într-un domeniu pot antrena efecte pozitive și în alte domenii.


Pasul 2 - Stabilirea unui obiectiv imediat


Începând cu pași mici, putem câștiga mai ușor încredere și perseverență în sarcină. Așadar, pasul următor poate fi urmat întrebându-ne: Care este cel simplu lucru pe care îl pot face azi în acord cu valorile mele?
De exemplu, dacă este important pentru tine să fii un părinte iubitor, obiectivul ar putea suna astfel: ”Seara înainte de culcare, îmi îmbrățișez copilul și îi spun că îl iubesc”.
În stabilirea obiectivului e important să fim specifici cu privire la ce vom face. Dacă, de exemplu, valoarea ta este o stare de sănătate bună, un obiectiv specific ar fi: ”O să alerg 30 de minute, de două ori pe săptămână”. O formulare vagă, care, pe termen lung, nu funcționează ar fi: ”Să fac sport”.


Pasul 3 - Stabilirea unor obiective pe termen scurt


La acest pas, ne-am putea întreba: Care sunt acele acțiuni simple, în legătură cu valorile mele pe care le-aș putea face în zilele și săptămânile următoare?
Ce anume este de făcut?
Când ?
Unde?
De exemplu dacă în căsnicie este important să fiți alături de partener, un obiectiv pe termen scurt ar putea suna așa: ”Săptămâna aceasta, în fiecare seară, în intervalul 8-9, voi avea cu soțul/soția o conversație despre cum a fost ziua pentru fiecare dintre noi.


Pasul 4 - Stabilirea unor obiective pe termen mediu

O întrebare care ne-ar putea ajuta în această etapă ar putea fi: În următoare săptămâni și luni ce provocări mai serioase aș putea accepta pentru a merge în direcția valorilor mele?
Dacă prețuiești sănătatea, un obiectiv pe termen mediu ar fi: ”Până la finalul lunii, voi găti 10 rețete dietetice”.
Dacă este important să te relaxezi în natură, un obiectiv mediu ar fi ”În următoarele 3 luni voi ieși săptămânal într-o drumeție”.


Pasul 5 - Stabilirea unor obiective pe termen lung


În această etapă, o întrebare ar fi: Ce acțiuni majore aș putea face în următorii 5, 10 ani pentru a mă îndrepta într-o direcție importantă pentru mine? Obiectivele pe termen lung ar putea include o schimbare de carieră, construirea unei case, a unei afaceri, întemeierea unei
familii, călătorii în diverse locuri ale lumii etc.
Proiectele noastre importante solicită efort susținut și muncă, fie că este vorba despre relațiile de cuplu, despre educarea copiilor, despre dezvoltarea competențelor într-un domeniu sau despre un program de slăbit. Atunci când lucrurile devin prea dificile, intervin valorile noastre.

Când suntem conectați la valorile noastre, avem sentimentul că efortul merită, indiferent cât este de obositor drumul. Tu știi în ce direcție te îndrepți?

 

Psihoterapeut Adela Loth

Clinica de Psihoterapie

Clinica de Psihoterapie vă oferă servicii de terapie cognitiv-comportamentală individuală, de cuplu și familie, precum și ședințe de psihoterapie pentru copii.
Ica Secoșan, Fondator Clinica de Psihoterapie

Contactează-ne

Clinica de Psihoterapie folosește COOKIES

Făcând clic pe „Da, accept” sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor instalate pe site. Acestea sunt folosite pentru a vă oferi cea mai bună experiență de navigare posibilă.

Detalii